Healthy snack: pompoenballetjes

De klok is vandaag weer teruggezet naar wintertijd. Dat betekent ook: tijd voor pompoen! Want bij het herfstseizoen horen heerlijke gerechten, waaronder deze gezonde pompoenballetjes!

Nu weet iedereen die mij een beetje kent dat, zodra het een beetje kouder wordt, ik ontzettend vaak soep eet. Van elk soort groenten maak ik weleens een portie soep, want het is gewoonweg de perfecte lunch: lekker, gezond en gemakkelijk! Nu maakte ik dit weekend mijn pittige pompoensoep (klik voor het recept!) en had ik nog 200 gram pompoen over. Juist, dat wordt iets voor een nieuwe blog! Na wat nadenken kwam ik op dit idee: smeuige pompoenballetjes.

Ik ging met de pompoenballetjes aan de slag en het resultaat mag er wezen: een healthy snack die voor 2/3e uit groenten bestaat! Met slechts 25 kCal per pompoenballetje heb je geen reden meer om de pompoen snack te laten staan, toch?

CategorieMoeilijkheidBeginner

Porties25 porties
Voorbereidingstijd5 minKooktijd20 minTotale tijd25 min

 200 gr Pompoen
 75 gr Havermout
 2 tl Speculaaskruiden
 12 el Honing
 Olijfolie
 Peper
 Zout
 2 el Pompoenpitten (optioneel)
Benodigdheden
 Oven
 Bakplaat
 Bakpapier
 Staafmixer
 Blender

Instructies

Verwarm de oven voor op 200 graden.

Snijd de pompoen in blokjes. (Of: koop een zakje pompoenblokjes in de supermarkt :D)

Besprenkel de pompoenblokjes met olijfolie, peper en zout.

Terwijl de pompoen in de oven staat kun je de havermout fijnmalen in een blender.

Schep na 10 minuten de pompoenblokjes even om.

Haal na 15-20 minuten de geroosterde pompoen uit de oven.

Pureer de pompoen met de staafmixer.

Verwarm de honing zo’n 30 sec in magnetron.

Meng alle ingrediënten door elkaar, behalve de pompoenpitten.

Resultaat is nu een smeuïg deeg, hier ga je nu kleine pompoenballetjes van rollen.

Indien je de pompoenballetjes met pompoenpitten wilt maken, dan rol je ze in deze stap door de in stukjes gehakte pompoenpitten.

Zet de pompoenballetjes voor een uurtje in de koelkast om uit te harden.

That’s it; een lekkere gezonde snack van pompoen!

Notities

Je kunt er ook voor kiezen om de pompoenblokjes te koken in plaats van in de oven te roosteren. Door het roosteren behoudt de pompoen echter meer van zijn authentieke smaak.

De pompoenballetjes kun je enkele dagen bewaren in een afgesloten bakje in de koelkast.

Voedingswaarden per pompoenballetje (o.b.v. 25 balletjes):

25 kCal / 3,5 gr Koolhydraten / 0,8 gr Vet / 0,9 gr Eiwit

Ingrediënten

 200 gr Pompoen
 75 gr Havermout
 2 tl Speculaaskruiden
 12 el Honing
 Olijfolie
 Peper
 Zout
 2 el Pompoenpitten (optioneel)
Benodigdheden
 Oven
 Bakplaat
 Bakpapier
 Staafmixer
 Blender

Directions

Instructies
1

Verwarm de oven voor op 200 graden.

2

Snijd de pompoen in blokjes. (Of: koop een zakje pompoenblokjes in de supermarkt :D)

3

Besprenkel de pompoenblokjes met olijfolie, peper en zout.

4

Terwijl de pompoen in de oven staat kun je de havermout fijnmalen in een blender.

5

Schep na 10 minuten de pompoenblokjes even om.

6

Haal na 15-20 minuten de geroosterde pompoen uit de oven.

7

Pureer de pompoen met de staafmixer.

8

Verwarm de honing zo’n 30 sec in magnetron.

9

Meng alle ingrediënten door elkaar, behalve de pompoenpitten.

10

Resultaat is nu een smeuïg deeg, hier ga je nu kleine pompoenballetjes van rollen.

11

Indien je de pompoenballetjes met pompoenpitten wilt maken, dan rol je ze in deze stap door de in stukjes gehakte pompoenpitten.

12

Zet de pompoenballetjes voor een uurtje in de koelkast om uit te harden.

13

That’s it; een lekkere gezonde snack van pompoen!

Notities
14

Je kunt er ook voor kiezen om de pompoenblokjes te koken in plaats van in de oven te roosteren. Door het roosteren behoudt de pompoen echter meer van zijn authentieke smaak.

15

De pompoenballetjes kun je enkele dagen bewaren in een afgesloten bakje in de koelkast.

Voedingswaarden per pompoenballetje (o.b.v. 25 balletjes):
16

25 kCal / 3,5 gr Koolhydraten / 0,8 gr Vet / 0,9 gr Eiwit

Healthy snack: pompoenballetjes

gezonde pompoenballetjes recept

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *